Per 1 juli 2021 zetten de netbeheerders landelijk het TF-signaal (toonfrequent-signaal) uit. Dit signaal maakt dubbeltarief (normaal tarief/daltarief) mogelijk, maar is een verouderde en kostbare techniek. Er zijn nieuwere en betere manieren om te schakelen tussen verschillende tarieven, zoals de slimme meter.
Wat is en doet het toonfrequent-signaal (TF-signaal) Met het toonfrequent-signaal worden elektrische pulsen over de elektriciteitskabels gestuurd. Deze pulsen kun je zien als een ‘seintje’ en worden ontvangen door TF-ontvangers. Als de puls binnenkomt, krijgt de TF-ontvanger een seintje om te schakelen. Van aan naar uit of andersom.
Bijvoorbeeld van: normaal tarief naar daltarief (van dag- naar nachtstroom) en andersom;
van inschakelen naar de elektrische boiler en andere verbruikers o.a. portiekverlichting.
Wat is dubbeltarief? Een elektriciteitsmeter met twee (lopende) telwerken (dubbele meter), kan gebruik maken van het dubbeltarief. Deze meter maakt namelijk onderscheid in de registratie tussen normale- en dal-uren. Tijdens de dal-uren wordt er een ander tarief betaalt (daltarief) dan tijdens de normaal-uren (normaaltarief). Het daltarief is goedkoper dan het normaaltarief. Door je stroomverbruik zoveel mogelijk te verschuiven naar de daluren, kun je dus voordeel hebben. Daluren kunnen zijn: - ’s nachts. - in het weekend. - tijdens feestdagen.
(tijden verschillen per netbeheerder)
Uitschakelen van TF-signaal Door het uitzetten van het TF-signaal zullen traditionele en niet-slimme digitale meters na 1 juli 2021 niet meer schakelen tussen de twee tarieven. Naast het dubbeltarief wordt het TF-signaal ook gebruikt voor andere toepassingen zoals het in- en uitschakelen van boilers. Na 1 juli 2021 is gebruikmaken van het dubbeltarief alleen nog mogelijk met een slimme meter. De traditionele en niet-slimme digitale meters zullen namelijk geen signaal ontvangen om van tarief te wisselen.
Daarom gaan netbeheerders het TF-signaal stapsgewijs uitschakelen, met toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Niet-slimme meters kunnen hierdoor op een gegeven moment geen onderscheid meer maken tussen stroom die je verbruikt in daluren of piekuren.
Blijft mijn boiler werken als het TF-signaal uit gaat?
Stappenplan:
Warmt uw elektrische boiler ‘s nachts automatisch op? Dan wordt uw boiler waarschijnlijk automatisch aangezet door het toonfrequent-signaal (TF-signaal). Vanaf 1 juli 2021 verdwijnt dit signaal in steeds meer gebieden. Uw boiler krijgt dan geen seintje meer op om automatisch op te warmen. Wilt u weten of dit bij u het geval is en wat u kunt doen? Volg dit stappenplan.
Stap 1.
Heeft u een boiler op gas of een elektrische boiler?
Ik heb een boiler op gas. Bijvoorbeeld zoals op de plaatjes hieronder. Uw boiler schakelt niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen.
Ik heb een boiler op elektriciteit met display, bijvoorbeeld zoals op het plaatje hieronder. Uw boiler schakelt niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen.
Ik heb een boiler op elektriciteit zonder display, bijvoorbeeld zoals op de plaatjes hieronder → Ga naar stap 2.
Stap 2.
Hoe groot is uw elektrische boiler?
Ik heb een kleine elektrische boiler van 10 tot 25 liter. Kleine boilers, zoals close-in boilers in een keukenkastje, schakelen niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen.
Ik heb een grote elektrische boiler, ook voor het warme water om mee te douchen. Hieronder ziet u voorbeelden van de informatie op de boiler. Hierop staat het aantal liter vermeld. (Bij beide voorbeelden 80 Liter) → Ga naar stap 3.
Stap 3.
Staat uw boiler zo ingesteld dat hij alleen ’s nachts opwarmt?
Nee, mijn boiler warmt het water ook overdag op. Dit is meestal het geval als u altijd volop warm water heeft en nooit hoeft te wachten tot de boiler in de nacht weer is opgewarmd. Uw boiler schakelt niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen. • Ja, mijn boiler warmt alleen in de nacht op. Waarschijnlijk maakt uw boiler gebruik van het TF-signaal. → Ga naar stap 4.
Ik weet dit niet zeker. → Ga naar stap 4.
Stap 4.
Kijk in uw meterkast. Hangt er in uw meterkast een kastje zoals op een van de foto’s hieronder?
Ja, ik heb zo’n kastje. Dit is een schakelklokje. Dit klokje zorgt ervoor dat uw boiler ook na 1 juli een seintje krijgt om op te warmen. Voor u verandert er niets na 1 juli. U hoeft niets te doen.
Nee, ik heb niet zo’n kastje. → Ga naar stap 5.
Stap 5.
Heeft u een ‘slimme boiler module’? Hangt er in de buurt van uw boiler een kastje zoals op de foto hieronder?
Ja, er hangt bij mijn zo’n kastje. Dit is een ‘slimme boiler module’. Hiermee blijft uw boiler automatisch opwarmen. Voor u verandert er niets na 1 juli. U hoeft niets te doen.
Nee, ik heb niet zo’n kastje bij mijn boiler. → Ga naar stap 6.
Stap 6.
Zit er in uw meterkast een knop zoals op een van de foto’s hieronder?
Ja, ik heb zo’n knop in mijn meterkast. Wanneer u op de rode knop of op de schakelaar drukt, kunt u de opwarming van de boiler handmatig starten. Het beste kunt u dit ruim voor 1 juli een keer testen. Werkt het? Dan kunt u zelf de knop omzetten en heeft u weer warm water.
Nee, ik heb niet zo’n knop in mijn meterkast. → Ga naar stap 7.
Stap 7.
Zit er in uw meterkast een schakelaar zoals op de foto hiernaast?
Ja, ik heb zo’n schakelaar in mijn meterkast. Door de schakelaar op ‘dag-nacht’ te zetten, start u de opwarming van het water in de boiler handmatig. Wij adviseren u dit zo snel mogelijk (overdag) te testen of dit werkt. Werkt het? Dan kunt u zelf na 1 juli regelen dat u warm water heeft. Werkt het niet? → Ga naar stap 8.
Nee, ik heb niet zo’n schakelaar in mijn meterkast. → Ga naar stap 8.
Stap 8.
Zit er in uw meterkast een schakelaar zoals op de foto hieronder?
Ja, ik heb zo’n schakelaar. Met deze schakelaar kunt u uw boiler voor maximaal 2 uur het water laten opwarmen. Na 1 juli is dit geen handige oplossing, omdat u dan steeds weer aan deze schakelaar moet draaien. → Ga naar stap 9.
Nee, ik heb niet zo’n schakelaar in mijn meterkast → Ga naar stap 9.
Stap 9.
Wanneer gaat het signaal bij u in de regio uit?
Let op: niet bij iedere netbeheerder gaat het signaal op 1 juli 2021. Netbeheerder Stedin maakt bovendien gebruik van een apart ‘boilersignaal’ dat pas op later datum zal worden uitgezet. Op de website van uw netbeheerder vindt u meer informatie over het moment waarop het signaal bij u wordt uitgezet. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Op www.eancodeboek.nl kunt u dit opzoeken. → Ga naar de website van uw netbeheerder en check wanneer het signaal bij u wordt uitgezet. U weet dan voor wanneer u actie moet ondernemen.
Gaat uw signaal uit op 1 juli 2021? → Ga naar stap 10.
Woont u niet in één van de gemeenten waarin het signaal op 1 juli 2021 uit gaat? Dan heeft u meer tijd. Als bekend is wanneer de volgende signalen uitgaan, vindt u dat op de website van uw netbeheerder. Wij adviseren u wel alvast naar een oplossing te kijken, zoals het laten installeren van een schakelklokje. → Ga naar stap 10.
Stap 10.
Huurt u uw elektrische boiler of is de boiler uw eigendom?
De boiler is niet van mij: Ik huur van een woningcorporatie. Neem contact op met uw woningcorporatie. Deze overlegt met u wat er moet worden aangepast, zodat u warm water houdt.
Ik huur zelf de boiler: Neem contact op de verhuurder van uw boiler. Deze overlegt met u wat er moet worden aangepast, zodat u warm water houdt.
De boiler is mijn eigendom: Woont u in de regio Walcheren of net daar buiten, neem zo snel mogelijk contact op. Om uit te vinden wat voor u de beste oplossingen is.
Opmerkingen